ANGRER IKKE: Daglig leder Terje Vallestad (midten) har høstet gode resultater av satsingen på Facebook og er strålende fornøyd. Her sammen med kollegaene Alexander Kristensen (t.v.) og Hans Christian Algrøy (t.h).  FOTO: Jan-Ove Torsvik
Publisert: 24.09.2018. Tekst og foto: JOT Consulting.
Lokal Byggmester satset hele markedsbudsjettet på Facebook

SOTRA/BERGEN: En enkel aha-opplevelse gjorde at HIBAHUS-forhandler Byggmester R. Vallestad As fra Sotra satset alt på Facebook. Det har de ikke angret på ett sekund!

– Markedsføringen som vi alltid hadde gjort, dyre katalogoppføringer og kampanjer i lokalavisen, ga ikke de resultatene jeg ønsket lengre, sier daglig leder Terje Vallestad.

Som 2. generasjon driver han nå det solide byggmesterselskapet faren Reidar startet opp i 1971. De har rundt 50 personer i arbeid med egne og innleide, omsetter for rundt 50 millioner i året og har tidligere vunnet årets HIBAHUS-forhandler tre år på rad.

Da Terje tidlig i 2017 innså at “alle er på Facebook, ikke bare tenåringene”, var det bare en ting å gjøre: Kjøre på!

– Vi kuttet ut alt annet og la om hele strategien til et helhjertet fokus på nyttig og inspirerende innhold for våre potensielle kunder – og på distribusjon i sosiale medier, forteller Vallestad.

Selskapet fra Sotra utenfor Bergen har satset tungt på Facebook-annonsering og profesjonelle boligreportasjer fra fullførte prosjekter og fornøyde kunder, med skikkelig tekst, bilder og video.

Hjemmesiden vår ligner nå mer på et innbydende inspirasjonsmagasin enn en plagsom reklameplakat, og det er helt bevisst sier 49-åringen fornøyd. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REPORTASJER: Byggmester Vallestad kuttet alt annet og satset på profesjonelle reportasjer, som denne, med distribusjon i sosiale medier som Facebook, Youtube og Instagram. Resultatene merket de nesten umiddelbart. Se flere eksempler på reportasjene her

Stoppet på butikken

Til tross for et tungt boligmarkedet og fallende boligpriser på Vestlandet i perioden har selskapet holdt hjulene godt i gang.

– Da vi gikk over til i reportasjer og Facebook-annonsering merket vi nesten umiddelbart en endring, noe tallene fra Google Analytics også bekrefter, sier Vallestad.

Fra 2016 til 2017 økte trafikken til hjemmesiden fra 4180 til 16410 besøkende. Og så langt i 2018 ligger de an til mer enn 40% økning igjen.

– Synligheten har vært formidabel. Ikke bare får vi en jevn strøm med henvendelser fra nye kunder, men jeg blir også stoppet av både kjente og ukjente på butikken som sier de ser oss “overalt på nettet” – Terje Vallestad, daglig leder, Byggmester R. Vallestad AS

– Om kjendisfaktoren er reell eller ikke er jeg usikker på, men at vi blir lagt merke til er det ingen tvil om, sier Vallestad og ler.

(Artikkelen fortsetter under bilde)

UMIDDELBARE RESULTATER: Terje Vallestad viser gjerne frem noen av reportasjene de har laget det siste året . Flere har blitt sett titusenvis av ganger og genererer en jevn strøm med henvendelser fra nye kunder hver måned.
Framsynt daglig leder

Beslutningen om satsing på reportasjer og sosiale medier tok Vallestad etter gode råd fra digital forretningsutvikler, Jan-Ove Torsvik, som han kjente fra før og hadde brukt som sparringspartner tidligere.

Forretningsutvikleren har over 10 års erfaring med digital markedsføring og har spisset seg på å bistå ledere i byggebransjen med å finne, vurdere og implementere strategier og tiltak i den digitale markedsføringsjungelen.

– Terje har alltid vært framsynt og er på mange måter en drøm å jobbe med fordi han er villig til å investere og å prøve nye ting.

– Det å plutselig svinge til høyre og å satse på Facebook, Youtube og Instagram, når bransjen forøvrig stort sett bare fortsetter å gå rett frem, krever mot – så da er det spesielt kjekt at han høster resultatene av dette også.

Sterk, lokal merkevare

Torsvik har det siste halvannet året vært engasjert til å produsere reportasjene og til å håndtere annonseringen i sosiale medier.

Han understreker at selv om det har gitt raske resultater er dette først og fremst et langsiktig arbeid Byggmester Vallestad nå holder på med.

LES OGSÅ: Dette er reportasjene Byggmester Vallestad har laget

– Som et alternativ til enkeltstående kampanjer og rabatt/tilbud-fokusert markedsføring tror vi at dette bygger en sterk, ærlig og personlig merkevare i vårt lokale nedslagsfelt.

– At det er salgsutløsende og kan generere henvendelser er klart, men vi tenker at dette er en langsiktig investering og at vi bygger stein-på-stein, forteller han.

TETT SAMARBEID: Terje Vallestad (t.v.) får gode råd og bistand fra foretningsutvikler Jan-Ove Torsvik (t.v.), som han kjente godt fra før.

Ikke rakettforskning

Både Vallestad og Torsvik er opptatt av at markedsføringen skal være nyttig og interessant for forbrukeren. Det siste de ønsker er markedsføring som oppleves som støy og som stjeler tiden din.

– Om du scroller gjennom Facebook og klikker på reportasjene våre skal både tekst, video og bilder gi inspirasjon og hjelpe deg med tips og praktiske råd mot boligdrømmen eller byggeprosjektet ditt, sier Terje.

– Folk er interessert i folk. Vi liker det lokale, nære og kjente. Og vi liker å forholde oss til andre mennesker. Slik har det alltid vært og kommer det nok også alltid til å være, sier Jan-Ove. Det forundrer meg egentlig litt at ikke lokale rørleggere, elektrikere, entreprenører og ellers andre aktører i byggebransjen gjør dette også, det er jo ikke rakettforskning. Alt vi gjør er å fortelle gode, inspirerende historier fra hverdagen vår i nye kanaler, men de fleste mangler nok tiden til å prioritere det, konkluderer han.

Sett og husket

I sosiale kanaler er det mye snakk om likes og delinger, men om resultatene og effekten er Vallestad klar i sin tale:

– Det er kjekt med kommentarer og engasjement – og det hjelper jo selvsagt på spredningen, men til syvende og sist handler det om at Byggmester Vallestad bli sett og husket med positive assosiasjoner og at vi demonstrere at vi vet hva vi holder på, forteller Terje engasjert – da er sannsynligheten større for at vi blir vurdert til kundens neste prosjekt.

Det vi gjør må generere jobb – det er det som betaler regningene, ikke likes og delinger, sier Vallestad til slutt med et smil.

Andre som leste hele denne artikkelen kikket også på disse eksemplene på reportasjer som Byggmester Vallestad har publisert. Klikk her for å se eksempler på reportasjer